@article{oai:shonan-it.repo.nii.ac.jp:02000100, author = {市山, 雅美 and ICHIYAMA, Masami}, issue = {1}, journal = {湘南工科大学紀要, SHONAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY JOURNAL}, month = {Mar}, note = {各自治体が実施している教員採用試験の専門教養(数学)の問題は、解答形式として、「記述式」(図・グラフを描く問題、作図の問題を含む)だけでなく、「選択式」や「大学入学共通テスト」の数学と同様の形式が見られる。「選択式」や「大学入学共通テスト」と同様の形式は、2010年代にかけて増加している。これは、大学入試では記述式が求められてきているのとは逆の傾向である。「選択式」の問題では、評価できない資質・能力もあるが、「選択式」の問題であっても評価し得る思考力、判断力、表現力がある。そして、それは文部科学省が現在教師に求めている「実践的指導力」につながるものであろう。 In the mathematics questions for the teacher employment examination conducted by each local government, multiple-choice tests and the same format as the Common Test for University Admissions can be seen as well as descriptive test (including drawing graphs or figures). The former increased through the 2010’s, nevertheless descriptive tests are required in university entrance examinations in mathematics. It is difficult to evaluate some qualities and abilities by multiple-choice examination. but even multiple-choice examination has a possibility to evaluate the skills for thinking, judgement and expression that leads to practical teaching skills which Ministry of education requires.}, pages = {61--71}, title = {数学教員に求められる資質についての試論 : 教員採用試験の問題の分析を通じて}, volume = {56}, year = {2022}, yomi = {イチヤマ, マサミ} }