@article{oai:shonan-it.repo.nii.ac.jp:02000111, author = {飯島, 広美 and IIJIMA, Hiromi}, issue = {1}, journal = {湘南工科大学紀要, SHONAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY JOURNAL}, month = {Mar}, note = {オンライン授業における授業内容の質的向上は,今日の喫緊の課題であると言える。著者は,教職課程の履修科目である数学科教材研究1の授業のほとんどを同時双方向型のオンライン授業で行った。オンライン授業においても履修学生が授業内容を確実に理解できるように,今までの対面での授業を見直し,指導内容の重点化,教材研究の方法の工夫,提示資料の工夫などを試みたので報告する。また,教材研究についての自己点検ができるように,今まで使っていた教材研究等チェックシートを改訂したので合わせて報告する。 Improving the quality of instruction contents in online lectures is an urgent issue. The author conducted most of the lecture in "Study of Teaching Materials(Mathematics) 1" by interactive communication in online lecture. The author tried to make it possible to understand the contents even in online lectures by 1) focusing on the teaching contents, 2) devising the method of the teaching materials study, and 3) devising the teaching materials. In addition, the author revised the conventional "Teaching Material Study Check Sheet (TMSCS)" and develop a “TMSCS for online lecture”.}, pages = {69--84}, title = {オンライン授業に対応した指導内容の重点化および提示資料の工夫について}, volume = {55}, year = {2021}, yomi = {イイジマ, ヒロミ} }