ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 湘南工科大学紀要【51(1)-】
  2. 59(1)(20250331)

アクティブ・ラーニングによる地域教育の効果に関する一考察 : 共通基盤WS 科目における地域デザインプロジェクトを対象として

https://shonan-it.repo.nii.ac.jp/records/2000814
https://shonan-it.repo.nii.ac.jp/records/2000814
6ac6d420-4094-4372-83d5-213a812ebd7a
名前 / ファイル ライセンス アクション
51-57_宮田佳美_アクティブ・ラーニングによる地域教育の効果に関する一考察-共通基盤WS アクティブ・ラーニングによる地域教育の効果に関する一考察 : 共通基盤WS 科目における地域デザインプロジェクトを対象として (1.9 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-28
タイトル
タイトル アクティブ・ラーニングによる地域教育の効果に関する一考察 : 共通基盤WS 科目における地域デザインプロジェクトを対象として
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on the Effects of Community Education through Active Learning : Case Study of the “Regional Design Project” Workshop, a Compulsory Class at Shonan Institute of Technology
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 地域デザイン
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Active Learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Regional Design
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 宮田, 佳美

× 宮田, 佳美

WEKO 2135

ja 宮田, 佳美

ja-Kana ミヤタ, ヨシミ

Search repository
MIYATA, Yoshimi

× MIYATA, Yoshimi

WEKO 2136

en MIYATA, Yoshimi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 今日,アクティブ・ラーニングは「古い」,「消えた」などといったことが取り沙汰されるなか,国内外の様々な教育機関でアクティブ・ラーニングが展開されると同時に,批判的検討もなされてきた.本稿に取り上げる湘南工科大学においては,2013年よりアクティブ・ラーニングを導入し,2017年より共通基盤WSといった全学部・学科共通の授業を展開してきた.本稿では,当該授業における2024年度「地域デザインプロジェクト」について振り返るとともに,大学生の授業評価から,アクティブ・ラーニングによる教育効果を考察した.その結果,アクティブ・ラーニングが成功したのか否かについては,単純なアンケートだけでは判断することができず授業評価アンケートだけではなく,学習到達度をはかるための指標を準備し,講義を多面的に評価することで,効果のあったところと改善すべき点を明確にし,より良い教育環境をつくり上げていくことができるものと考えた.また,アクティブ・ラーニングは地域教育との親和性が高く,地域と学生双方にとって良い効果をもたらすものと考えらえる.

Today, while active learning is being talked about as “old” or “disappearing,” active learning is being developed at various educational institutions in Japan and overseas, and at the same time, it is also being critically examined. At Shonan Institute of Technology, which is the subject of this paper, active learning was introduced in 2013, and from 2017, common foundation WS and other classes common to all faculties and departments have been developed. In this paper, we look back on the 2024 “Regional Design Project” in the relevant classes, and consider the educational effects of active learning from the class evaluations of university students. As a result, it was thought that it would not be possible to determine whether or not active learning was successful based on a simple questionnaire alone, and that it would be possible to create a better educational environment by clarifying the areas that were effective and the areas that needed to be improved by preparing indicators to measure learning achievement and evaluating the lectures from multiple perspectives, rather than just using a lecture evaluation questionnaire. In addition, it was thought that active learning had a high affinity with regional education and would have a positive effect on both the region and the students.
bibliographic_information ja : 湘南工科大学紀要
en : SHONAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY JOURNAL

巻 59, 号 1, p. 51-57, 発行日 2025-03-31
出版者
出版者 湘南工科大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 09192549
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10400308
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-28 04:00:11.641283
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3